[CAT]

21-09-2011

L’any passat en terres britàniques va tenir lloc una reunió sobre surrealisme. Desprès va aparèixer a la revue un article en el qual es criticava el rebuig de la invitació que va arribar a les mans de Jan Švankmajer:

“Manifestar [JŠ] que els organitzadors de la reunió alteren el concepte de surrealisme constitueix un problema. No és que un grup vulgui entendre el surrealisme millor que un altre sinó que un grup es capaç de jutjar qui entén el surrealisme millor.”

Jan Švankmajer respon:

“Alerto que realment ningú no ha dit, ni ha asserit que un o altre grup de gent pot arribar a tenir la seva pròpia patent per entendre el surrealisme. A part d’això, vam dir clarament que es suficient reconèixer l’origen sense deixar de manipular-nos amb factius distrets. Que no vol dir que un grup imposi el seu concepte als altres, sinó simplement que parlem sobre la diversitat entre "comprender" i "no comprender" les bases del surrealisme, que son objectives per a tots qui tenen els ulls oberts.

L’únic motiu perquè vaig decidir rebutjar la invitació de West Dean era perquè vaig descobrir (en el moment exacte) que aquesta reunió, en aquest concepte, té els ulls àmpliament tancats.”


Jan Švankmajer



“No crec en la fantasia, crec en la imaginació”
Joan Brossa









Decàleg d’en Jan Švankmajer


1. Recorda’t que la poesia és només una. La personalització la invalida. Abans de començar a fer una pel•lícula, escriu un poema, pinta un quadre, enganxa un collage, escriu un conte, un assaig etc. Perquè només la cura de la transmissió universal et garantirà que fas una bona pel•lícula.

2. Adona't de les teves obsessions. Realment, no et queda res més. Les obsessions són relíquies infantils. D'aquesta profunda infància provenen els més grans tresors. I en aquesta direcció s'ha de tenir sempre la porta oberta. No parlo dels records sinó dels sentiments. No és la consciència, sinó la inconsciència. Deixa córrer aquesta riera al seu ritme. Concentra-t'hi i aleshores relaxa't. Quan fas la pel•lícula has de dedicar-li les 24 hores. Llavors, totes les teves obsessions i la infantesa apareixeran dins del teu film abans que ho descobreixis. I així la teva pel•lícula esdevé un triomf infantil.

3. La tècnica d'animació s'utilitza com un estri màgic. L'animació no es fa servir per moure els objectes sinó per reviure'ls. És a dir, tornar-los a la vida. Abans de reviure alguna cosa a la pel·lícula prova d’entendre-la. No només la seva utilitat sinó també la seva interioritat. Els objectes fins i tot, els més antics, són testimonis de la història i de les aventures de la gent, la qual els deixà petjades. Tocar sovint els objectes significa transmetre’ls els sentiments i les emocions diferents, de manera que, s’hi incorpora la nostra l’ànima (psíque). Si vols presenciar els estats profunds dels objectes amb la càmera a la mà, primer hauries d’escoltar-los. De vegades això pot durar anys. Primer s’ha d’esdevenir col•leccionista, abans de fer-se un director de cinema. El procés d'animació ha d'anar amb el ritme natural. S’ha de començar dels objectes, no dels teus desitjos. No abusis dels objectes! No els utilitzis per explicar les teves idees, sinó per explicar els seus incidents.

4. Canvia’t la realitat, desperta el somni i al revés. No hi ha cap camí veïnal o lògic. Entre la realitat i el somni existeix físicament només un acte: cobrir o descobrir el tapador. Ni al somniar despert pot passar això.

5. Si tens dubtes a qui donar el privilegi: a la vista o al tacte, sempre pensa en el cos perquè el tacte és un dels sentits més grans, a més duu la experiència fonamental, tot al contrari de la vista. A més l´ull, en la nostre civilització actual, està bastant cansat i “ple de verí“. La sensació del cos és més autèntica, perquè encara no està tan atrapada estèticament. El que no es pot perdre mai de la vista, és la sinestèsia.

6. Com més t'acostes a la novel·lística fantàstica, més t’hauries de concentrar en el realisme del detall. Per tant, cal confiar en l'experiència del somni. No tinguis por “del conte avorrit”, del detall insignificant o del documentalisme, perquè tot això assegurarà al lector que, el que veu al film forma part de si mateix, d'alguna cosa pròpia, la qual ja havien conegut abans de descobrir-ho. Això s’ha d’aconseguir amb tots els trucs possibles.

7. La imaginació no t’assegurarà de tot, perquè sovint s’oblida de les possibilitats que hi ha a la realitat . Per tant, cal utilitzar sempre la seva forma més boja. La imaginació és un do especial que té la humanitat. La imaginació humanitza la gent, no pas el treball. La imaginació, la imaginació, la imaginació...

8. Procura triar el tema més ambivalent possible. Aquesta ambivalència ha de tenir molta força (profunditat), ha de ser irreversible, per poder-hi caminar a sobre, sense perdre l'equilibri. Només d'aquesta manera podràs allunyar-te del més gran error: el film de tesi.

9. Accepta l'art com un tipus de teràpia. L'antiestètica la independitzarà. Si l'art té algun sentit, doncs és aquest el que ens allibera. Cap film (quadre, conte) pot alliberar el lector si no pot alliberar l'autor. Tota la resta forma part del “subjecte universal”. L'obra és la llibertat permanent.

10. Lliure la teva creació artística, la continuació del model interior o l'automatisme psíquic abans que la idea central. Les idees, sobretot les millors, no poden ajustar-te a la càmera. L'art no és un camí perdut d'una idea a una altra. El concepte tindrà el seu lloc dins l'obra artística quan el tema estigui ben absorbit i digerit. Llavors apareixeran totes les teves idees. La idea es concentra en el procés artístic no en l'impuls.

***

Mai no treballis, tanmateix improvisa. El guió és important pel productor, no pas per tu. És un document imprescindible, però has de mirar-lo només quan perds la inspiració. Si la perds més de tres vegades mentre treballes, pot significar que has fet una pel·lícula “lletja” o bé, que ja l’has acabada.
Si bé vaig construir aquest decàleg, això no vol pas dir que el compleixo. Aquestes regles provenen de la meva obra, no la formen.
Els darrers preceptes són per poder recusar-los (no evitar-los). Certament existeixen altres normes, però rebutjar-les (o evitar-les) serià una gran pèrdua: mai no deixis que la teva obra serveixi per a una altra cosa que no sigui la llibertat.
                                              
                                                                                                                                                      (1999)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz